Przejdź do stopki

Protokoły z kontroli

Treść

Bojszowy, dn. 12.10.2005xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

KW 0913/2/2005 

 

PROTOKÓŁ VII/2005

 

 

W dniach 28.09- 10.10.2005r. przeprowadzono doraźną kontrolę sprawdzającą mającą na celu ustalenie stopnia realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 18.07.2005r. Kontrola przeprowadzona została przez Inspektora ds. kontroli wewnętrznej Urzędu Gminy Bojszowy.

 

Poniżej przedstawiam wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym RIO wraz z  podaniem stopnia ich realizacji przez wydziały Urzędu Gminy merytorycznie odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.

 

Wniosek nr 1

Wszcząć postępowanie podatkowe w stosunku do dzierżawcy o nr karty kontowej 1534, mając na uwadze przepisy art. 165 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Wniosek nr 2

Wzmocnić nadzór nad pracownikami zobowiązanymi do przekazywania do referatu podatkowego informacji o powstałych należnościach podatkowych, mając na uwadze art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

 

W dniu 25.07.2005r. pismem  Fn 3111d-16/2005 zostało skierowane do dzierżawcy ( nr karty kontowej  1534 ) wezwanie do przedłożenia Wójtowi Gminy Bojszowy informacji w sprawie podatku rolnego i od nieruchomości za lata 2000 – 2005.

W dniu 02.08.2005r. dzierżawca złożył informację IN-1 oraz IR-1 w sprawie podatku od nieruchomości i podatku rolnego.

W dniu 02.08.2005r. wydano postanowienia o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata 2000 - 2002 oraz w podatku rolnym za lata 2003 – 2005.

 

Decyzją z dnia 04.08.2005r ustalono wymiar podatku rolnego za lata 2003 – 2005 oraz wymiar podatku od nieruchomości za lata 2000 – 2002.

 

Opracowana została instrukcja obiegu dokumentów stosowanych w obrocie i ewidencji nieruchomości komunalnych w celu usprawnienia pracy i terminowości załatwiania spraw.

 

W dniu 26.07.2005r.  zakres czynności pracownika Referatu Nieruchomości rozszerzono o zapis w ppkt.9 pkt. II  - przekazywanie kopii zawartych umów do Referatu Finansowego.

 

Wniosek nr 3

Uregulować zasady korzystania z nieruchomości gminnych przez Ochotnicze Straże Pożarne w miejscowościach: Bojszowy, Bojszowy Nowe, Świerczyniec i Międzyrzecze (strażnice) a także przez Polski Związek Wędkarski i Koło Polskiego Związku Hodowli Gołębi Pocztowych, mając na uwadze art. 25 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a także wzmocnić nadzór nad Kierownikiem Referatu Infrastruktury Technicznej, Społecznej i  Edukacji zobowiązanym do należytego gospodarowania majątkiem gminnym, mając na uwadze art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

 

W dniu 01.07.2005r. zostały zawarte umowy pomiędzy Gminą Bojszowy, reprezentowaną przez Wójta Gminy – mgr inż. Henryk Utrata a następującymi podmiotami:

-         OSP Bojszowy Nowe ul. Ruchu Oporu 100, 43-220 Bojszowy Nowe, reprezentowaną przez Krzysztofa Kotas – Umowa  nr 38/2005,

-         OSP Świerczyniec ul. Klubowa 5, 43-220 Świerczyniec, reprezentowaną przez Jana Kropka – Umowa nr 39/05,

-         OSP Międzyrzecze ul. Żubrów 23, 43-220 Międzyrzecze, reprezentowaną przez Leonarda Sitko – Umowa nr 40/05,

-         OSP Bojszowy ul. Św. Jana 46, 43-220 Bojszowy, reprezentowaną przez Tomasza Saternus – Umowa nr 41/05,

-          Kołem nr 71 Polskiego Związku Wędkarskiego ul. Gromadzka 56, 43-220 Międzyrzecze, reprezentowanym przez Krzysztofa Kumor – Umowa nr 42/05,

-         PZHGP ul. Gościnna 6, 43-220 Bojszowy, reprezentowanym przez Alfreda Honc – Umowa nr 43/05,

-         Gminnym Towarzystwem Sportowym ul. Gościnna 6, 43-220 Bojszowy, reprezentowanym przez Czesława Kłyk – Umowa nr 44/05,

-         Gminną Biblioteką Publiczną ul. Gościnna 6, 43-220 Bojszowy, reprezentowaną przez Izabelę Wróbel – Umowa nr 45/05.

 

W/w umowy określają zasady korzystania z nieruchomości gminnych przez określone podmioty. Zgodnie z §1 „Użyczający oddaje do używania „Biorącemu w używanie” bezpłatnie pomieszczenia w nieruchomości komunalnej znajdującej się w (…)”.

Załączniki do umów stanowią: wykaz nieruchomości będących przedmiotem umowy oraz szczegółowa charakterystyka zasobów zawarta w protokole zdawczo – odbiorczym.

Dnia 03.08.2005r. Kierownik RTS został pisemnie zobowiązany (polecenie służbowe Wójta) do nadzoru nad przestrzeganiem zasad korzystania z nieruchomości gminnych  wynikających z zawartych umów oraz do sporządzania rocznej informacji o gospodarowaniu obiektami komunalnymi z wyszczególnieniem zarządcy, zawartych umów, kosztów utrzymania.  

 

Wniosek nr 4

Dokonać wyceny budynku socjalnego położonego na działce nr 102/43, zgodnie z przepisem art. 28 ust. 1 pkt 1a ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), a następnie ująć wyceniony środek trwały w księgach rachunkowych.

 

Opracowano kosztorys wskaźnikowy do wyceny obiektu budowlanego – budynek Domu Sportowca, na podstawie którego ustalono jego wartość na dzień 30.07.2005r.  W dniu 11.08.2005r. przyjęto budynek na stan środków trwałych. Zaksięgowano pod datą 31.08.2005r.  – nr dow. 601.

 

Wniosek nr 5

Wzmocnić nadzór nad członkami Komisji Inwentaryzacyjnej w zakresie rzetelnego przeprowadzania w drodze spisu z natury inwentaryzacji majątku trwałego, mając na uwadze art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

 

Strona kontrolująca ustaliła, że w przygotowaniu jest Instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w UG Bojszowy. Ponadto przewidziane są zmiany w składzie komisji inwentaryzacyjnej. W planie kontroli wewnętrznej na 2006r. uwzględniona zostanie kontrola prawidłowości przeprowadzenia inwentaryzacji majątku trwałego za 2005r.

 

Wniosek nr 6

Wzmocnić nadzór nad pracownikiem dokonującym oceny złożonych ofert, stosownie do art. 89 w związku z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), mając na uwadze art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

 

Opracowano i wprowadzono Regulamin postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w UG Bojszowy stanowiący załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 0152/63/2005 Wójta Gminy Bojszowy z dn. 21.02.2005r.

W planie kontroli wewnętrznej na 2005r. uwzględniono kontrolę prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

 

Kontrolą objęto również sposób realizacji nieprawidłowości wynikających z protokołu kontroli kompleksowej z dnia 15.04.2005r.

  1. Brak potwierdzenia wypłat nagród dla jubilatów.

W dniu 26.07.2005r. wystosowano pisemne polecenie do z-cy kierownika USC, w którym zobowiązany został do stosowania zasady pisemnego potwierdzenia przyjęcia nagród przez jubilatów otrzymujących gratyfikacje za długoletnie pożycie małżeńskie.

  1. Zwrot za bilety miesięczne uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum

Kwestię dotyczącą zwrotu za bilety miesięczne dla uczniów dojeżdżających do szkół uregulowano pismem z dn. 08.08.2005r. znak Fn 0902/2/2005 skierowanym do jednostek organizacyjnych ( SP Bojszowy, Gminne Gimnazjum w Bojszowach oraz Gminna Szkoła Podstawowa w Świerczyńcu ), którym postanowiono, iż środki na ten cel przekazywane będą do każdej z jednostek. Rozliczenie z budżetem Gminy nastąpi poprzez sprawozdanie RB 28S ( dz. 801 rozdz. 80113 § 4300 ).

Ponadto kierownicy wszystkich podległych jednostek zostali zobligowani pismem z dn. 08.08.2005r. nr 0902/2/2005 do terminowego sporządzania i przekazywania sprawozdań do Urzędu Gminy.

  1. Uproszczenia w ewidencji dochodów podatkowych stosowane przez Urząd – brak regulacji prawnych

Do dnia trwania kontroli nie została dokonana aktualizacja Zarządzenia Wójta w sprawie planu kont.

 

Na tym czynności kontrolno – sprawdzające zakończono.

Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji  zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 18.07.2005r.

Protokół zawiera 5 ( pięć ) stron kolejno numerowanych i parafowanych przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej.

 

 

 

 

1273504