Przejdź do stopki

Protokoły z kontroli

Treść

                                                                  Bojszowy, dnia 21.12.2004r.

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

KW 0914/12/04

 

 

PROTOKÓŁ VI/2004

 

 

Kontroli wewnętrznej problemowej – wyrywkowej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach, obejmującej zakresem co najmniej 5% wydatków za 2004r. Kontrola przeprowadzona została przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Janosz na podstawie upoważnienia nr 4/2004 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 22.11.2004r.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 09.12. i 15.12.2004r.

Funkcję dyrektora w kontrolowanej jednostce sprawuje mgr Urszula Parysz.

Główna księgową jest p. Katarzyna Żołna.

 

Przyjęto następujący zakres kontroli:

1. Prawidłowość naliczenia odpisu i wydatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

2.      Prawidłowość ustalenia i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie:

1. Ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz. U.        z 1996 Nr 70 poz. 335 z późn. zmianami ).

2. Karty Nauczyciela ( Dz. U. z 2003 Nr 118 poz. 1112 ).

3. Rozporządzenia Ministra Pracy i polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994r. w sprawie ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ( Dz. U. Nr 43 poz. 168 z późn. zmianami ).

4. Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2004r. o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w 2003r. i w drugim półroczu 2003r.

5. Ustawy z dnia 26listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zmianami ).

6. Ustawy z dnia 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej ( Dz. U. z 1997r. Nr 160 poz. 1080  z późn. zmianami ).

 

W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała główna księgowa – p. Katarzyna Żołna

 

Ustalenia kontroli:

1. W zakresie prawidłowości naliczenia odpisu i wydatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

 

W kontrolowanej jednostce utworzono Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, którego środki są gromadzone łącznie ze środkami świetlicy na oddzielnym rachunku bankowym, a ewidencja prowadzona jest prawidłowo na koncie 851 w korespondencji z kontem 135 przy użyciu programu księgowego QWANT. 

Zasady i warunki korzystania ze świadczeń ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określono w regulaminie ZFŚS z dnia 02.04.1997r.

W oparciu o plan wydatków sporządzony na 2004r. przeznacza się:

-         30% środków na pożyczki mieszkaniowe,

-         65% środków na działalność socjalną,

-         5% środków na zapomogi losowe.

 

Kontroli poddano naliczenie odpisu na 2004r. oraz rozliczenie środków gromadzonych na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w okresie od 01.01.2004r. do 30.11.2004r.

 

Wysokość odpisu  na 2004r. ustalono w następujący sposób:

-         dla pedagogów w wysokości 42.405,00 zł,

-         dla pracowników obsługi i administracji: 6,6 etatów x 720,00 zł = 4.752,00 zł,

-         we wrześniu dokonano naliczenia odpisu dla emerytów obsługi i administracji:                 8 x 116,00 zł = 928,00 zł,  jak również dla nauczycieli będących emerytami i rencistami:  8 x 767,00 zł = 6.136,00 zł.

 

Wysokość odpisu  dla pracowników świetlicy na 2004r. ustalono w następujący sposób:

 -  2,8 etatów x 720,00 zł = 2.020,00 zł.

Rozliczenie środków gromadzonych na koncie ZFŚS w okresie od 01.01.2004r. do 30.11.2004r.:

- saldo początkowe zgodne z bilansem otwarcia:

3.473,29 zł

- odpis:

35.368,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 31.05.2004r.

1.515,00 zł –wyciąg bankowy z dn. 14.09.2004r. ( przelew na odpis dla pracowników  świetlicy - 75% )

13.809,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 30.09.2004r.

5.549,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 20.10.2004r.

- wpływy z tytułu spłaty pożyczek mieszkaniowych:

20.735,14 zł,

- zwrot zasilenia konta podstawowego:

250,00 zł - wyciąg bankowy z dn. 13.02.2004r.

Razem: 80.699,43 zł

 

Wydatki:

-         udzielone pożyczki mieszkaniowe:

17.000,00 zł,

-         zasilenie konta podstawowego:

100,00 zł - wyciąg bankowy z dn. 02.02. 2004r.

150,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 05.02.2004r.

-         świadczenia urlopowe dla nauczycieli, wczasy pod gruszą dla pracowników administracji i obsługi, dzieci pracowników oraz emerytów i rencistów:

27.397,23 zł,

-         podatek od świadczeń urlopowych i wczasów pod gruszą:

5.961,60 zł,

-         udzielone zapomogi losowe dla nauczycieli:

1.500,00 zł i 300,00 zł ( w tym podatek 342,00 zł),

-         bilety do kina:

132,00 zł -  FA 25/2004,

-         wycieczka pracowników:

2.550,00 zł – FA 1/10/04,


 

-         paczka dla chorego pracownika:

3 x 30,00 zł – FA 61/10/04, FA 51/09/04,  FA 31/05/04,

-         dofinansowanie do „zielonej szkoły” dla dzieci pracowników:

2 x 350,00 zł,

- dofinansowanie do „zielonej szkoły” dla nauczycieli - opiekunów:

3 x 200,00 zł,

-         bony towarowe:

18.090,00 zł

-         prowizja bankowa:

512,19zł

Razem wydatki: 75.083,02  zł.

Saldo końcowe na dzień 30.11.2004r. wynosi 5.616,41 zł.

 

Kwoty wypłaconych środków tyt. wczasów pod gruszą oraz bonów towarowych zróżnicowane zostały w tabelach dopłat, stanowiących załączniki do regulaminu ZFŚS i uzależnione zostały od dochodu na członka rodziny. Pracownicy złożyli stosowne oświadczenia w tym zakresie.

 

Stwierdzono:

1. Nieprawidłowo naliczono odpis na ZFŚS w stosunku do pracowników administracji i obsługi szkoły, pracowników świetlicy oraz emerytów obsługi i administracji. Nie przyjęto bowiem prawidłowej podstawy naliczenia odpisu opartej na przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym ogłoszonym dla tego celu w Obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2004r. o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w 2003r. i w drugi półroczu 2003r.

Wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego w 2004r. wynosi 695,68 zł, natomiast na jednego emeryta i rencistę wynosi 115,95 zł.

W kontrolowanej jednostce przyjęto następujące kwoty: odpowiednio: 720,00 zł i 116,00 zł. Skutkiem takiego przeliczenia zawyżono kwotę odpisu o 233,00 zł.

2. Nie zostały zachowane terminy przekazania środków funduszu świetlicy na rachunek bankowy w ustawowym terminie, tj. co najmniej 75% odpisu do dnia 31.05. a pozostałą część do 30.09. W kontrolowanej jednostce kwotę stanowiącą co najmniej 75% odpisu przekazano w dniu 14.09.2004r.

 

 

3. Dla emerytów i rencistów  kontrolowanej jednostki odpis naliczono dopiero w miesiącu wrześniu, nie przekazano zatem środków w ustawowym terminie tj. co najmniej 75% odpisu do dnia 31.05. a pozostałą część do 30.09.

4. Wystąpiły przypadki przekazywania środków funduszu  na konto podstawowe, celem finansowania innych wydatków, nie związanych z działalnością socjalną. Środki te zostały jednak na konto funduszu zwrócone.

 

II.                W zakresie prawidłowości ustalenia i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Strona kontrolująca sprawdziła poprawność wyliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego na przykładzie 7 pracowników. Nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.

8 pracownikom wypłacono gotówką, pozostałym przekazano na konta bankowe w dniu 04.03.2004r.

Przelewy na ROR-y są dokonywane na podstawie pisemnych oświadczeń pracowników.

Listy płac podpisane, opieczętowane, zatwierdzone.

Składki na ubezpieczenie społeczne, F. Pracy  i podatek odprowadzone terminowo.

Listy płac sporządzono w programie płacowym QWARK.

Na tym zakończono czynności kontrolne.

 

 


 

Informacje końcowe:

Stosownie do pkt. 9 Regulaminu wewnętrznej jednostki kontroli Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.

Niniejszy protokół zawiera 6 ( sześć ) stron kolejno numerowanych.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w jednostce kontrolowanej.

 

 

 

........................................                                                      ..........................................

               jednostka kontrolowana                                                                                                                                                          jednostka kontrolująca

 

 

 

 

 

 

 

 

........................................                                                      ...........................................

             podpis  kontrolującego                                                                                                                                                     podpis gł. księgowego  jednostki

 

 

 

1257405