Przejdź do stopki

Protokoły z kontroli

Treść

                                                              Bojszowy, dnia 20.12.2004r.

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

KW 0914/12/04

 

 

PROTOKÓŁ III/2004

 

Kontroli wewnętrznej problemowej – wyrywkowej przeprowadzonej w Gminnym Przedszkolu w Bojszowach, obejmującej zakresem co najmniej 5% wydatków w 2004r. Kontrola przeprowadzona została przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Janosz na podstawie upoważnienia nr 8/2004 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 22.11.2004r.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 13-14.12.2004r.

Funkcję dyrektora w kontrolowanej jednostce sprawuje mgr Krystyna Wojtuń.

Główna księgową jest mgr Danuta Czarnecka – Embinger, zatrudniona w wymiarze 0,25 etatu.

 

Przyjęto następujący zakres kontroli:

1. Prawidłowość naliczenia odpisu i wydatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

2.      Prawidłowość ustalenia i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie:

1. Ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz. U.        z 1996 Nr 70 poz. 335 z późn. zmianami ).

2. Karty Nauczyciela ( Dz. U. z 2003 Nr 118 poz. 1112 ).

3. Rozporządzenia Ministra Pracy i polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994r. w sprawie ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ( Dz. U. Nr 43 poz. 168 z późn. zmianami ).

4. Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2004r. o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w 2003r. i w drugim półroczu 2003r.

5. Ustawy z dnia 26listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zmianami ).

6. Ustawy z dnia 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej ( Dz. U. z 1997r. Nr 160 poz. 1080  z późn. zmianami ).

 

W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała główna księgowa – mgr Danuta Czarnecka – Embinger.

 

Ustalenia kontroli:

1. W zakresie prawidłowości naliczenia odpisu i wydatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

 

W kontrolowanej jednostce utworzono Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, którego środki są gromadzone na oddzielnym rachunku bankowym, a ewidencja prowadzona jest prawidłowo na koncie 851 w korespondencji z kontem 135 przy użyciu programu księgowego QWANT. 

Zasady i warunki korzystania ze świadczeń ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określono w regulaminie ZFŚS z dnia 01.09.2000r.

W oparciu o plan wydatków sporządzony na 2004r. przeznacza się:

-         11% środków na pożyczki mieszkaniowe,

-         60% środków na działalność socjalną,

-         29% środków na zapomogi losowe.

 

Kontroli poddano naliczenie odpisu na 2004r. oraz rozliczenie środków gromadzonych na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w okresie od 01.01.2004r. do 30.11.2004r.

 

Wysokość odpisu dla Przedszkola na 2004r. ustalono w następujący sposób:

-         dla pedagogów w wysokości 15.641,00 zł,

-         dla pracowników obsługi i administracji: 8,25 etatów x 703,54 zł = 5.804,00 zł,

-         dla nauczycieli emerytów: 2 x 767,00 zł = 1.534,00 zł,

-         dla emerytów obsługi i administracji: 117,26 zł.

 

 

Rozliczenie środków gromadzonych na koncie ZFŚS w okresie od 01.01.2004r. do 30.11.2004r.:

- saldo początkowe zgodne z bilansem otwarcia:

1.239,87 zł

- odpis:

16.172,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 31.05.2004r.

6.924,00 zł – wyciąg bankowy z dn. 27.09.2004r.

- wpływy z tytułu spłaty pożyczek mieszkaniowych:

3.438,25 zł.

Razem: 27.774,12 zł

 

Wydatki:

-         udzielone pożyczki mieszkaniowe:

3.000,00 zł,

-         wycieczka pracowników:

1.200,00 zł – FA 03/10/04 z dn. 09.10.2004r.

  695,50 zł – FA 72/10/04 z dn. 12.10.2004r.

-         świadczenia urlopowe dla nauczycieli + wczasy pod gruszą dla pracowników obsługi i administracji:

11.094,13 zł,

-         podatek od świadczeń urlopowych i wczasów pod gruszą:

2.484,70 zł,

-         prowizja bankowa:

330,47 zł

Razem wydatki: 18.804,80 zł.

Saldo końcowe na dzień 30.11.2004r. wynosi 8.969,32 zł.

 

Kwoty wypłaconych środków tyt. wczasów pod gruszą zróżnicowane zostały w tabeli dopłat, stanowiącej załącznik do Regulaminu ZFŚS i uzależnione zostały od dochodu na członka rodziny. Pracownicy złożyli stosowne oświadczenia w tym zakresie.

 

Stwierdzono:

1. Nieprawidłowo naliczono odpis na ZFŚS w stosunku do pracowników administracji i obsługi oraz emerytów administracji i obsługi przedszkola. Nie przyjęto bowiem prawidłowej podstawy naliczenia odpisu opartej na przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym ogłoszonym dla tego celu w Obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2004r. o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w 2003r. i w drugim półroczu 2003r. Wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego na 2004r. wynosi 695,68 zł, natomiast odpis na  jednego emeryta i rencistę wynosi 115,95 zł.

W kontrolowanej jednostce przyjęto następujące kwoty: odpowiednio 703,54 zł i 117,26 zł. Skutkiem takiego przeliczenia zawyżono kwotę odpisu o 66,30 zł.

 

II.                W zakresie prawidłowości ustalenia i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Strona kontrolująca sprawdziła poprawność wyliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego na przykładzie 5 pracowników. Nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.

Wszystkim pracownikom środki przekazano na konta bankowe w dniu 04.03.2004r.

Przelewy na ROR-y są dokonywane na podstawie pisemnych oświadczeń pracowników.

Listy płac podpisane, opieczętowane, zatwierdzone.

Składki na ubezpieczenie społeczne, F. Pracy  i podatek odprowadzone terminowo.

Listy płac sporządzono w programie płacowym QWARK.

Na tym zakończono czynności kontrolne.

 

 

Informacje końcowe:

Stosownie do pkt. 9 Regulaminu wewnętrznej jednostki kontroli Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.

Niniejszy protokół zawiera 5 ( pięć ) stron kolejno numerowanych.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w jednostce kontrolowanej.

 

 

 

........................................                                                      ..........................................

               jednostka kontrolowana                                                                                                                                                          jednostka kontrolująca

 

 

 

 

 

 

 

 

........................................                                                      ...........................................

             podpis  kontrolującego                                                                                                                                                     podpis gł. księgowego  jednostki

 

 

1256971