Przejdź do stopki

Protokoły z kontroli

Treść

Bojszowy, 06.12.2004r.

KW 0913/12/04

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

 

PROTOKÓŁ  I/2004

 

 

Kontroli wewnętrznej problemowej – wyrywkowej przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Bojszowy – Referat Gospodarki Nieruchomości, Geodezji, Rolnictwa i Działalności Gospodarczej. Kontrola przeprowadzona została przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Janosz na podstawie upoważnienia nr 1/2004 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 22.11.2004r.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 23-26.11.2004r.

 

Przyjęto następujący zakres kontroli:

1. Prawidłowość naliczania i pobierania opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz procedur w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w latach 2002, 2003, I półrocze 2004r.

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie:

1. Ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst pierwotny Dz. U. 1982r. Nr 35 poz. 230 z późn. zm; tekst jednolity Dz. U  z 2002r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm. )

2. Ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zm. ).

W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała inspektor Referatu Gospodarki Nieruchomości, Geodezji, Rolnictwa i Działalności Gospodarczej Maria Chowaniec.

 

Ustalenia kontroli:

1. W zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

W 2002r. wydano 33 zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym:

-         A - na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa – 18,

-         B – na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) – 7,

-         C – na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu – 8.

W 2003 roku wydano 36 zezwoleń, w tym:

-         A - 15,

-         B – 11,

-         C – 10.

W I półroczu 2004r. wydano 11 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. W tym:

-         A - 7,

-         B – 2,

-         C – 2.

 

Stwierdzono:

1. Nieprawidłowe naliczanie w 2002r. opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – przyjmowano do obliczeń inny kurs EURO niż kurs kupna ogłaszany przez NBP w dniu wydania zezwolenia, co jest niezgodne z art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 26.10.1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. Z 1982 Nr 35 poz.  230 z późn. zmianami ). Dotyczy to zezwoleń nr:

-         II/3/C/4/2002, II/3/A/3/2002 z dnia 26.06.2002r., ważne od 01.07.2002r, wpłata za zezwolenie dokonana została w dniu 03.07.2002r., kurs EURO przyjęto na dzień 28.06.2002r.

-         II/4/A/5/2002 z dnia 30.06.2002r., ważne od 31.07.2002r., wpłata dokonana została w dniu  07.08.2002r., natomiast kurs EURO ustalono na dzień 31.07.2002r.

-         I/1/A/1/2002,  I/1/B/2/2002,  I/1/C/3/2002 z dnia 28.01.2002r., ważne od 01.02.2002r., wpłata dokonana została w dniu 31.01.2002r., kurs EURO ustalono na dzień 29.01.2002r.

-         I/4/A/6/2002 z dnia 04.02.2002r., ważne od 08.02.2002r., wpłata dokonana została w dniu 11.02.2002r., kurs EURO ustalono na dzień 05.02.2002r.

-         I/7/A/9/2002 z dnia 16.07.2002r., ważne od 17.07.2002r., wpłata dokonana została w dniu 17.07.2002r., kurs EURO ustalono na dzień 17.07.2002r.

 

2. Przyjęcie niekompletnych wniosków, tzn. bez określenia punktu składania napojów alkoholowych, oraz bez oznaczenia przedmiotu działalności, co jest wymagane w art. 18 ust 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi . Dotyczy to zezwoleń nr: I/11/A/14/2002, I/12/C/16/2002, I/12/B/15/2002, I/4/A/6/2003, I/12/A/17/2003, I/12/B/18/2003, I/12/C/19/2003, I/14/B/23/2003, I/14/C/24/2003, I/13/C/22/2003, I/13/B/21/2003,   I/13/A/20/2003,  II/2/A/2/2003,   II/2/B/3/2003,   II/2/C/4/2003.

 

3. Wydano zezwolenie bez dołączenia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą załączników tj. zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców, dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych, pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych w punkcie sprzedaży – dotyczy to zezwolenia I/10/B/15/2003.

Zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć wymienione wyżej dokumenty.

 

4. W przypadku zezwoleń nr I/4/B/4/2004 i nr I/4/C/5/2004 z dnia 01.03.2004r., których termin ważności określono na dzień 01.03.2004, wpłata dokonana została dopiero w dniu 30.03.2004r.

To samo dotyczy zezwoleń nr II/3/C/7/2003, II/3/B/6/2003, II/3/A/5/2003 z dnia 27.08.2003r., ważnych od 01.09.2003r, oraz zezwoleń nr II/2/A/2/2003, II/2/B/3/2003, II/2/C/4/2003 z dnia 23.07.2003r., ważnych od 01.08.2003r., których wpłata nastąpiła w dniu 30.09.2003r.

 

5. Nieproporcjonalnie naliczono opłatę za wydanie zezwolenia w stosunku do okresu jego ważności  ( naliczono i pobrano 1.050,00 zł zamiast 1.312,50 zł ) – dotyczy to zezwoleń nr II/2/A/2/2003, II/2/B/3/2003, II/2/C/4/2003 z dnia 23.07.2003r., których termin ważności określono od 01.08.2003r.  Z wyjaśnień inspektora kontrolowanego referatu, wynika, że opłata pobrana została w takiej wysokości ze względu na wyższe naliczenie i pobranie  opłaty dla zezwoleń, których ważność kończyła się z dniem 31.07.2003r., co jest niezgodne z art. 11 ust.8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w myśl którego opłaty dokonuje się w wielkości proporcjonalnej do okresu  ważności zezwolenia.


 

2.  W zakresie wydawania zezwoleń na jednorazową  sprzedaż napojów alkoholowych

W 2002r. wydano 1 zezwolenie.

W 2003r. wydano 3 zezwolenia.

W I półroczu 2004r. 1 zezwolenie.

Stwierdzono błędne wyliczenie i pobranie opłaty za zezwolenie. Dotyczy to zezwoleń nr III/A/1/2003 z 12.06.2003r i nr III /A/2/2003 z 28.08.2003r. Zgodnie z art. 181 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi    ( Dz. U. 2002 Nr 147, poz. 1231 z późn. zm. ) opłata wynosi 1/12 rocznej opłaty,  zatem jeżeli opłata roczna wynosi 525zł to opłata jednorazowa wynosi 43,75zł, a pobrano 43,70zł.

 

3. W zakresie oświadczeń o wielkości sprzedaży napojów alkoholowych.

W 2002r. złożono 33 oświadczenia.

W 2003r. złożono 37 oświadczeń.

W 2004r. złożono 33 oświadczenia.

Oświadczenia złożono z zachowaniem ustawowego terminu, tj. do dnia 31 stycznia.

Na tym czynności kontrolne zakończono.

 

Informacje końcowe:

Stosownie do pkt. 9 Regulaminu wewnętrznej jednostki kontroli Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.

Niniejszy protokół zawiera 4 ( cztery ) strony kolejno numerowane.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w kontrolowanym referacie.

 

 

 

.....................................                                                                     .....................................

               podpis kontrolującego                                                                                                                                                                                                              podpis kierownika jednostki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.....................................

        podpis kontrolowanego

 


 

Bojszowy, 20.12.2004r.

KW 0914/12/04

 

 

PROTOKÓŁ  II/2004

 

 

Kontroli wewnętrznej problemowej – wyrywkowej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej im................................... w Świerczyńcu. Kontrola przeprowadzona została przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Janosz na podstawie upoważnienia nr 5/2004 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 22.11.2004r.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 13-14.11.2004r.

Funkcję dyrektora w kontrolowanej jednostce sprawuje mgr inż. Janina Kokoszka.

Główną księgową jest mgr Danuta Czarnecka – Embinger, zatrudniona  w wymiarze........      etatu.

 

Przyjęto następujący zakres kontroli:

1. Prawidłowość naliczenia odpisu i wydatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

2. Prawidłowość ustalenia i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie:

1. Ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz. U z 1996 Nr 70 poz. 335 z późn. zmianami )

2. Karty Nauczyciela ( Dz. U. z 2003r. Nr 118 poz. 1112 )

3. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 14 marca 1994r. w sprawie ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ( Dz. U. Nr 43 poz. 168 z późn. zmianami )

4. Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2004r. o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w 2003r.

5. Ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zm. ).

 

W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała główna księgowa p. mgr Danuta Czarnecka – Embinger.

 

Ustalenia kontroli.

W kontrolowanej jednostce utworzono Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, którego środki są gromadzone na oddzielnym rachunku bankowym, a ewidencja prowadzona jest prawidłowo na koncie 851.

Zasady i warunki korzystania ze świadczeń ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określono w regulaminie ZFŚS z dnia.............. W oparciu o plan wydatków sporządzony dnia..................

................% przeznaczono na pożyczki

..............% na zapomogi

...............% świadczenia socjalne.

Kontroli poddano rozliczenie środków gromadzonych na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w okresie od 01.01.2004r. do 30.11.2004r.

 

                                                                                                                                

 

1255995