Kadencja 2002-2006
Treść
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
U C H W A Ł A Nr III/ 14 /2002
Rady Gminy Bojszowy z dnia 20 grudnia 2002r.
STATUT GMINY BOJSZOWY
Na podstawie art. 5b ust.2 i 3, art.11b ust.3, art. 18 ust.2,pkt 1,art.18a ust.1, art.22 ust.1, art.35 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r.Nr 142, poz.1591 z póżn.zmianami)
RADA GMINY BOJSZOWY
u c h w a l a
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Mieszkańcy gminy Bojszowy stanowią z mocy prawa wspólnotę samorządową.
§ 2
1. Gmina Bojszowy położona jest w powiecie Bieruńsko-Lędzińskim w województwie śląskim.
2. Obszar gminy obejmuje obręby geodezyjne – Bojszowy Stare, Bojszowy Nowe, Jedlina ,
Międzyrzecze, Świerczyniec o ogólnej powierzchni 3.407,33 ha według mapki stanowiącej Załącznik nr 1 do statutu (do wglądu w Biurze Rady Urzędu Gminy Bojszowy).
§ 3
- Siedzibą władz gminy są Bojszowy.
- Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.
Gmina posiada osobowość prawną.
§ 5
Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Rozdział II
Cele i zadania gminy oraz ich realizacja.
§ 6
Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
§ 7
Dla realizacji celu określonego w statucie, gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone.
- Zadania własne obejmują sprawy:
a) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
b) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
c) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk
i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną
i cieplną oraz gaz,
d) lokalnego transportu zbiorowego,
e) ochrony zdrowia,
f) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
g) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
h) edukacji publicznej,
i) kultury, w tym: bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
j) kultury fizycznej i turystyki, w tym: terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
k) targowisk i hal targowych,
l) zieleni gminnej i zadrzewień,
ł) cmentarzy gminnych,
m) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
n) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
o) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
p) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
r) promocji gminy,
s) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
t) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,.
2. Gmina wykonuje również zadania zlecone wynikające z ustaw lub zadania przejęte
w drodze porozumienia w tym z zakresu właściwości powiatu, województwa
i administracji rządowej.
- Zadania określone w ust.2 gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez zlecającego.
- W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
z innymi podmiotami. - Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie
w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§ 8
- W celu wykonania zadań publicznych gmina, może przystąpić do porozumienia
lub związku międzygminnego. - Przystąpienie do porozumienia lub związku międzygminnego wymaga podjęcia stosownej uchwały przez radę gminy.
- Gmina może tworzyć stowarzyszenia lub fundacje oraz być członkiem stowarzyszenia lub fundacji.
Rozdział III
Władze gminy, zasada jawności i dostęp do dokumentów.
§ 9
- Gmina działa poprzez swoje organy.
- Organami gminy są rada gminy i wójt gminy,
§ 10
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Mieszkańcom przysługuje prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady
gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady gminy
i jej komisji.
3. Dostęp do informacji związanych z przebiegiem procesu stanowienia prawa oraz
wydawaniem decyzji przyznających szczególne uprawnienia jest powszechny,
z wyłączeniem informacji niejawnych lub których udostępnianie narusza przepisy
szczególne i jest realizowany w formie udostępniania w siedzibie Urzędu Gminy,
w biuletynie informacyjnym oraz w internecie.
4. Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji oraz dokumenty wynikające z realizacji zadań
publicznych, są udostępniane z zastrzeżeniem ust. 3 i 5.
5. Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji są udostępniane po ich zatwierdzeniu
na kolejnym posiedzeniu rady gminy lub jej komisji.
6. Dokumenty wynikające z wykonywania przez gminę zadań publicznych udostępniane
są przez sekretarza i skarbnika gminy oraz dyrektorów i kierowników jednostek
organizacyjnych gminy z zastrzeżeniem ust. 3 i 5.
§ 11
- Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
- Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
1) uchwalanie statutu gminy i innych aktów prawa miejscowego,
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian,
6) uchwalenie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych
w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania oraz wykupu przez wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania
i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
j) wyboru banku prowadzącego obsługę finansową, poprzedzonego procedurą zamówień publicznych.
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości administracji rządowej, województwa i powiatu w drodze porozumienia,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu, nazw ulic, placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
15) stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy,
16) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,
17) powoływanie stałych i doraźnych komisji rady gminy,
18) uchwalanie przepisów gminnych,
19) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
20) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów,
21) utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy.
§ 12
- Rada gminy składa się z 15 radnych.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady gminy poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
§ 13
1. Rada gminy dokonuje wyboru ze swego grona przewodniczącego rady gminy
i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego
z wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada dokona ponownego wyboru na wakujące stanowisko.
3. Zadaniem przewodniczącego rady jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad.
4. W razie potrzeby przy organizowaniu pracy rady, przewodniczący rady zasięga opinii wiceprzewodniczących rady lub przewodniczących komisji rady.
5. W przypadku gdy przewodniczący rady nie może wykonywać swoich obowiązków
w szczególności w czasie jego nieobecności, zadania przewodniczącego wykonuje jeden
z wiceprzewodniczących wyznaczony przez przewodniczącego lub starszy wiekiem.
§ 14
- Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Przewodniczący rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję rady na wniosek:
- ¼ składu ustawowego rady gminy,
- wójta gminy.
- Regulamin obrad rady stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.
- Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.
- Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy
ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. - Wójt przedstawia uchwały rady w ciągu 7 dni oraz przepisy porządkowe w ciągu 2 dni
od daty ich podjęcia wojewodzie, za wyjątkiem uchwał finansowych, które dostarcza w ciągu
7 dni do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 16
- Rada powołuje następujące komisje stałe:
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Finansów Publicznych i Rozwoju Gminy,
- Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej,
- Komisja Oświaty, Kultury i Sportu,
- Komisja Przestrzegania Prawa, Ładu i Porządku Publicznego,
- Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Handlu i Usług,
- Komisja Gospodarki Komunalnej.
- Rada może powoływać doraźne komisje ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy.
- Komisje stałe odbywają posiedzenia w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Komisje stałe przedkładają radzie plan pracy i sprawozdanie z działalności.
- Do zadań komisji stałych należy m.in.:
a) opracowanie i opiniowanie polityki gminy w zakresie kompetencji zastrzeżonych do wyłącznej właściwości rady,
b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą wraz z przygotowaniem projektu uchwały rady,
c) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta oraz członków komisji.
- Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad wraz z wykazem osób zaproszonych – przewodniczący lub sekretarz komisji.
- Posiedzenia komisji są jawne i sporządza się z nich protokół zatwierdzany na następnym posiedzeniu komisji.
§ 17
- Rada gminy kontroluje działalność wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje trzyosobową Komisję Rewizyjną zwana dalej w tym paragrafie komisją.
- W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem pełniących funkcje przewodniczącego rady
i wiceprzewodniczących rady. - Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem
do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia z tego tytułu absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach. Komisja opiniuje również wnioski o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium. - Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.
- Komisja działa w oparciu o roczny plan pracy przyjęty przez radę. Komisja może również podejmować kontrole doraźne na zlecenie rady. Wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej powinien być złożony w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy w formie pisemnej wraz
z uzasadnieniem i poparty, co najmniej trzema podpisami radnych i złożony nie później niż
na 3 dni przed terminem sesji. - O sposobie udostępnienia i publikacji wyników kontroli decyduje rada w formie uchwały.
- Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- W posiedzeniach komisji uczestniczą jej członkowie oraz inne osoby zaproszone imiennie przez jej przewodniczącego.
- Komisja w ramach swoich prac korzysta z ekspertyz, opinii itp.
- Wynikiem pracy komisji są opinie i wnioski przedstawione na sesji rady.
- Dokumentacja z pracy komisji przechowywana jest w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy.
- Komisja rozpatruje sprawy wynikające z planu pracy.
- Dla ważności głosowania opinii i wniosków