Przejdź do stopki

Kadencja 2002-2006

Treść

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

Uchwała Nr XXXVIII/204/2006

Rady Gminy Bojszowy

 

z dnia 15 lutego 2006r.

 

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Bojszowy.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001r. Nr 72 poz. 747 z późn. zm.)

Rada Gminy Bojszowy

uchwala

 

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Bojszowy

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

§ 2

 

Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:

a)       „ustawa” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747
z późn. zm.),

b)       „umowa” – należy przez to rozumieć umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków, zawartą w formie pisemnej,

c)       „Odbiorca” – należy przez to rozumieć podmiot korzystający z usług wodociągowych
i kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków na podstawie pisemnie zawartej z Przedsiębiorstwem umowy, o której mowa w podpunkcie „b”,

d) „Przedsiębiorstwo” – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy
z 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 Nr 173 poz. 1807 z późn. zm.), który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków,

e)   „osoba korzystająca z lokalu” – osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub osoba korzystająca z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,

f) „przyłącze wodociągowe” – odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową
      z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości Odbiorcy usług wraz z

zaworem za wodomierzem głównym lub do studzienki wodomierzowej w granicy posesji,

g) „przyłącze kanalizacyjne" - odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalacje kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku , a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej,

h) urządzenie pomiarowe – przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym,

 i) „sieć” – przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem
i urządzeniami, służącymi do dostarczania wody lub odprowadzania ścieków, będące w posiadaniu Przedsiębiorstwa,

 j)   „wodomierz” – przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,

 

k) „wodomierz główny” – przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy,

j) „okres obrachunkowy” – okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odbioru ścieków określony w umowie.

 

 

ROZDZIAŁ II

MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO
W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY 

§ 3

 

  1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do dostarczania wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnia wymaganą jakość wody i oczyszczania ścieków.
  2. W przypadku awarii na sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej Przedsiębiorstwo zapewnia niezwłoczne jej usunięcie, tak aby zapewnić ciągłość świadczenia usług.
  3. Przedsiębiorstwo zapewnia odpowiedni poziom obsługi klienta, w szczególności w zakresie :

         niezwłocznego powiadamiania odbiorców o przerwach w dostawie wody lub odbiorze ścieków,

         szybkiego reagowania na pisemne reklamacje odbiorców usług , np. nieprawidłowości w rozliczeniach za dostawę wody lub odbiór ścieków,

         zapewnienia dostawy wody w odpowiedniej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz o odpowiedniej jakości,

         zachowania ciągłości i niezawodności dostaw wody z posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych ,

         budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w zakresie wynikającym
z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji zatwierdzonego przez Radę Gminy,

         zakupu, zainstalowania i utrzymania na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza wodociągowego.

4. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Wójta Gminy Bojszowy
o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w terminach określonych w
zezwoleniu w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę.

  1. Przedsiębiorstwo ma prawo do przeprowadzenia bieżącej kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej
    i kanalizacyjnej oraz korzystania z nich.
  2. Cel poboru wody,  oraz w przypadkach szczególnych, ilość dostarczanej wody strony określają w umowie o zaopatrzenie w wodę. Umowa może również określać minimalne ciśnienie utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej.
    W umowie Przedsiębiorstwo może zaniechać ustaleń dotyczących minimalnego ciśnienia, jeśli w wydanych warunkach przyłączenia do sieci wodociągowej zalecono wyposażenie instalacji w urządzenia do lokalnego podnoszenia ciśnienia.

Gwarantowane ciśnienie wody w sieci w miejscach podłączenia wynosi 0,15 MPa. Zapewnienie odpowiedniego ciśnienia wody w budynkach, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U.  Nr 75 poz. 690 z późn. zm.) należy

do Odbiorcy usług.

  1. Wymóg zapewnienia dostaw wody pod odpowiednim ciśnieniem dotyczy wyłącznie dostawy wody z sieci wodociągowej.
  2. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym
    w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203 poz. 1718).
  3. Dopuszczalne zanieczyszczenia ścieków przemysłowych oraz warunki ich wprowadzania
    do urządzeń kanalizacyjnych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 129 poz. 1108).

Dopuszczalny poziom zanieczyszczeń dostarczanych ścieków przemysłowych
w zakresie wskaźników, o których mowa w odnośniku nr 2 do załącznika nr 1 do powołanego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002 w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. nr 129 poz. 1108), normowany jest przez Przedsiębiorstwo zgodnie z możliwościami technicznymi i technologicznymi ich oczyszczania oraz zgodnie
z podpisanymi przez Przedsiębiorstwo umowami z podmiotami oczyszczającymi ścieki. Wysokość dopuszczalnych wskaźników zanieczyszczeń w ściekach reguluje umowa zawarta pomiędzy Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

  1. Wskaźniki charakteryzujące poziom usług inne niż te, które są określone w przepisach ustawy określać może zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków udzielane decyzją Wójta Gminy Bojszowy.

 

 

§ 4

 

  1. Odbiorca usług powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie
    z przeznaczeniem oraz korzystać z sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zgodnie warunkami wynikającymi z zawartej umowy.
  2. Odbiorcy są zobowiązani do korzystania z usług Przedsiębiorstwa wodociągowego lub kanalizacyjnego w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez to Przedsiębiorstwo, a w szczególności do:
    1. utrzymywania instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w sieci wodociągowej w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,
    2. utrzymywania  instalacji    kanalizacyjnych    w   stanie   technicznym umożliwiającym jej właściwe funkcjonowanie
    3. zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,
    4. montażu i utrzymania zaworów antyskażeniowych w przypadkach i na warunkach określonych odrębnymi przepisami,
    5. niedokonywania zmian, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej,
    6. utrzymywania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie lub oddziaływanie zakłócające jego prawidłowe działanie jak również do zabezpieczenia pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,
    7. utrzymywania przyłącza w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci w przypadku, gdy przyłącza nie znajdują się w posiadaniu Przedsiębiorstwa,
    8. udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych
      z eksploatacji dotyczących własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć,
      w zakresie umożliwiającym ustalenie czy mogą oddziaływać na instalacje zasilane
      z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo,
    9. zapewnienia Przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych
      z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,
    10. wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie,
    11. natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza, wodomierza głównego (w tym o zerwaniu plomby) oraz
      o zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych,
    12. utrzymywania urządzenia pomiarowego / wodomierza, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie lub oddziaływanie zakłócające jego prawidłowe działanie jak również do zabezpieczenia go przed dostępem osób nieuprawnionych,
    13. odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej wyłącznie na warunkach określonych w umowie,
    14. pisemnego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu w terminie do 14 dni roboczych,
    15. udostępniania nieodpłatnie miejsca na elewacji lub ogrodzeniu nieruchomości celem umieszczenia tabliczek z oznakowaniem armatury wodociągowej,
    16. dostarczający ścieki przemysłowe jest zobowiązany do natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy,
    17. dostarczający ścieki przemysłowe zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianie profilu produkcji, w wyniku której powstają ścieki mogące negatywnie wpływać na procesy biologicznego oczyszczania,
    18. zgłaszania przez Odbiorcę do Przedsiębiorstwa istniejącego podłączenia wód opadowych i roztopowych do kanalizacji lub zgłaszania zamiaru włączenia się
      z odpływami wód opadowych i roztopowych do kanalizacji.

 

§ 5

 

  1. Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego
    w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.
  2. W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo na koszt Odbiorcy podjąć wszelkie działania zmierzające
    do usunięcia zagrożeń.

 

 

ROZDZIAŁ III

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI ZAWIERANIA ORAZ ROZWIĄZYWANIA UMÓW
Z ODBIORCAMI USŁUG

 

            A. Postanowienia ogólne

 

§ 6

 

  1. Postanowienia umów zawieranych przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami, nie mogą ograniczać prawa i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie ustawy oraz postanowień niniejszego regulaminu.
  2. Umowa jest zawierana w formie pisemnej. Zawarcie umowy poprzedza pisemny wniosek osoby, z którą umowa ma zostać zawarta.

 

§ 7

 

  1. Umowa określa szczegółowe prawa i obowiązki stron.
  2. W przypadku, gdy przyłącza nie są w posiadaniu Przedsiębiorstwa, odpowiedzialność Przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona
    do będących własnością lub eksploatowanych (na podstawie odrębnych umów) przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych.
  3. Umowa określa miejsce wykonania usługi dostawy wody i odbioru ścieków oraz granicę odpowiedzialności technicznej za niezawodne działanie posiadanych urządzeń oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych.
  4. Umowa zawiera w szczególności następujące postanowienia dotyczące:

a)       ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,

b)       sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

c)       warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,

d)       procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,

e)       okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia,

f)         dokumentów upoważniających osoby reprezentujące Przedsiębiorstwo do wstępu
na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego Odbiorcy usług,

g)       ustaleń zawartych w zezwoleniu w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i odprowadzania ścieków,

h)       sposobu odprowadzania wód opadowych i roztopowych.

 

  1. Dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt. „f” (legitymacja służbowa i pisemne upoważnienie) stanowią delegację i upoważnienie podpisane przez Prezesa lub innego Członka Zarządu Przedsiębiorstwa, i określają czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego Odbiorcy usług obejmujące:

a)       zainstalowanie lub demontaż wodomierza głównego,

b)       przeprowadzenie kontroli wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonanie odczytu ich wskazań oraz dokonanie badań
i pomiarów,

c)   przeprowadzenie kontroli, przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez  

      Przedsiębiorstwo,

d)  przeprowadzenie kontroli instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej Odbiorcy,

e) odcięcie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego lub założenie plomb
 na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,

f) usunięcie awarii przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, jeśli umowa tak stanowi,

g) sprawdzenie ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci

 

§ 8

 

  1. Umowy są zawierane na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.
  2. Przedsiębiorstwo zawiera umowy na czas określony:

a)       gdy tytuł prawny osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci został ustanowiony na czas określony,

b)       na wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci,

c)       z innych przyczyn istotnych z punktu widzenia Przedsiębiorstwa.

  1. Umowa winna dopuszczać jej rozwiązanie przez strony za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.
  2. Odcięcie dostawy wody lub zamknięcie przyłącza kanalizacyjnego z przyczyn opisanych
     w art. 8 ust. 1 ustawy nie musi skutkować wypowiedzeniem lub rozwiązaniem przez Przedsiębiorstwo umowy.
  3. Przedsiębiorstwo może dokonać odcięcia dostawy wody poprzez:

a)       demontaż wodomierza (rozumie się przez to demontaż wodomierza, zamknięcie zaworu przed wodomierzem, założenie plomb na zamkniętym zaworze),

b)       zamknięcie zasuwy przyłączeniowej,

c)       likwidację przyłącza wodociągowego.

      6.  Przedsiębiorstwo może dokonać odcięcia odbioru ścieków poprzez:

a) zamknięcie  przyłącza kanalizacyjnego,

b) likwidację przyłącza kanalizacyjnego.

7. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Przedsiębiorstwo środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług. Wznowienie usługi następuje
po przeprowadzeniu całej procedury przyłączenia na warunkach określonych przez Przedsiębiorstwo i na koszt Odbiorcy.

 

§ 9

 

  1. Zmiana warunków umowy następuje w drodze aneksu do umowy sporządzonego
    w formie pisemnej.
  2. Nie wymaga zachowania formy pisemnej (aneksu) zmiana taryfy w czasie obowiązywania umowy.

 

§ 10

 

W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci Przedsiębiorstwa, skutkującej zmianą Odbiorcy, Przedsiębiorstwo zawiera umowę z nowym Odbiorcą,
z możliwością zachowania dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług
lub na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Uregulowanie § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

 

 

B. Zasady zawierania umów

 

§ 11

 

  1. Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby posiadającej tytuł prawny
    do nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci znajdującej się w posiadaniu Przedsiębiorstwa.
  2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie jest zobowiązana przedstawić Przedsiębiorstwu dokument, określający aktualny stan prawny przyłączonej nieruchomości.
  3. Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoby składającej wniosek do władania nieruchomością, to osoba ta zobowiązana jest przedłożyć dokument potwierdzający ten tytuł
    z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. Umowa może zostać zawarta również z osobą, która korzysta z nieruchomości
    o nieuregulowanym stanie prawnym po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania
    z przyłączonej nieruchomości.
  5. Przedsiębiorstwo określa wzór wniosku o zawarcie umowy.
  6. W trakcie trwania umowy Odbiorca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Przedsiębiorstwa o utracie przezeń prawa do korzystania z nieruchomości. Do czasu poinformowania Przedsiębiorstwa, Odbiorca ponosi odpowiedzialność za należności powstałe w związku ze świadczeniem usług przez Przedsiębiorstwo.
  7. Dokonanie odczytu nie jest wymagane w przypadku, gdy z datą poinformowania Przedsiębiorstwa o utracie prawa do korzystania z nieruchomości, osoba, która nabyła prawo do nieruchomości złoży do Przedsiębiorstwa wniosek o zawarcie umowy zawierający pisemne ustalenie pomiędzy dotychczasowym Odbiorcą a nowym, co do wskazań wodomierza, wodomierza głównego w dniu wydania nieruchomości.

 

 

§ 12

 

  1. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa jest zawierana z ich właścicielem lub zarządcą.
  2. Na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych Przedsiębiorstwo może zawrzeć umowę także z osobami korzystającymi
    z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym jeżeli:

a)       instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi przy wszystkich punktach czerpalnych, w taki sposób, który zabezpiecza możliwość odcięcia wody w lokalu mieszkalnym bez konieczności odcinania wody w pozostałych lokalach mieszkalnych oraz istnieje możliwość odczytów wodomierzy - bez obowiązku wejścia pracowników Przedsiębiorstwa do lokalu mieszkalnego,

b)       możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez Przedsiębiorstwo z właścicielem lub zarządcą,

c)       właściciel lub zarządca rozlicza, zgodnie z art. 26 ust. 3, różnicę wskazań między wodomierzem głównym, a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz określa warunki utrzymania wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, co winien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów,

d)       właściciel lub zarządca na podstawie umowy reguluje należności wynikające
z różnicy wskazań między wodomierzem głównym, a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,

e)       został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody i odbioru ścieków z lokalu bez zakłócenia dostaw wody i odbioru ścieków
z pozostałych lokali, w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu, rozumie się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,

f)         został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób dostarczania wody
do punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami bez zakłócania dostaw wody do lokali.

       3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 zawiera w szczególności:

a)       określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem,

b)       oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali
o zasadach rozliczenia różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat z tym związanych,

c)       schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym
za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych.
Schemat, o którym mowa w niniejszym punkcie, wnioskodawca przedkłada jako załącznik do wniosku. Stanowi on integralną część wniosku.

4. Przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2.

5. W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, o którym mowa w § 13 ust. 2,   
    Przedsiębiorstwo wydaje informację techniczną określającą wymagania techniczne.

 

§ 13

 

1.       Przedsiębiorstwo sporządza projekt umowy w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku
o zawarcie umowy.

2.       W przypadku złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy określonej w § 12 ust. 2, projekt umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków sporządzony zostaje
w terminie 15 dni od dnia realizacji przez właściciela lub zarządcę budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych postanowień określonych w §12 ust. 5.

 

 

C. Zasady rozwiązywania umów

 

§ 14

 

1.       Umowa może być rozwiązana przez stronę umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w umowie.

2.       Rozwiązanie przez Odbiorcę umowy za wypowiedzeniem następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przesłanie takiego oświadczenia listem poleconym.

3.       Umowa określa możliwość jej rozwiązania:

a)       w przypadkach określonych w przepisach kodeksu cywilnego,

b)       w przypadku zaprzestania świadczenia przez Przedsiębiorstwo usług z powodów określonych w art. 8 ustawy,

c)       w przypadku celowego uszkodzenia przez Odbiorcę wodomierza, wodomierza głównego,

d)       w przypadku zerwania lub uszkodzenia plomb na wodomierzach, wodomierzach głównych lub zaworach odcinających,

e)       w przypadku wpływu przez Odbiorcę na zmianę, zatrzymanie lub utratę właściwości lub funkcji metrologicznych wodomierza, wodomierza głównego, np. poprzez nałożenie magnesów,

f)         w przypadku niedopuszczenia przedstawiciela Przedsiębiorstwa do wykonania czynności określonych w art. 7 ustawy,

g)       w przypadku nie zgłoszenia faktu korzystania z innych źródeł wody poza systemem zbiorczego zaopatrzenia w wodę,

h)       w przypadku odmowy opomiarowania dodatkowych źródeł zaopatrzenia w wodę zgodnie z warunkami wydanymi przez Przedsiębiorstwo.

4.       Jeżeli opłaty nie są wnoszone przez Odbiorcę usług w oznaczonym terminie,

Przedsiębiorstwo-po uprzednim wysłaniu upomnienia i wyznaczeniu dodatkowego
14 - dniowego terminu zapłaty wraz z powiadomieniem o grożących konsekwencjach
z tytułu nieuregulowania należności – ma prawo wypowiedzieć umowę, jeżeli zaległości nie są regulowane za dwa pełne okresy obrachunkowe.

Ponadto Przedsiębiorstwo ma prawo, po tym terminie odciąć dopływ wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne.

 

 

§ 15

 

1.       Umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron.

2.       Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu, na jaki została zawarta.

 

§ 16

 

1.       Umowa wygasa w przypadku:

a) śmierci Odbiorcy usług będącego osobą fizyczną,

b) utraty przez Odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości,

c) zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub postępowania    likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą.

2.       Umowa zawarta z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym, poza

przyczynami wskazanymi w ust. 1, wygasa również w dacie rozwiązania lub wygaśnięcia umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo z właścicielem lub zarządcą nieruchomości,
w której znajduje się lokal.

 

§ 17

 

Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy Przedsiębiorstwo dokonuje na własny koszt odcięcia przyłącza wodociągowego oraz demontuje wodomierz główny lub dokonuje zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

 

 

ROZDZIAŁ IV

SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT

 

§ 18

 

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody i ilość odprowadzanych ścieków.

1.       W przypadku istnienia na nieruchomości kilku źródeł dostawy wody, tj. własna studnia, własne ujęcie wody itp., rozliczenie ilości ścieków następuje na podstawie odczytów
ze wszystkich wodomierzy lub urządzeń pomiarowych zainstalowanych na tych źródłach.

2.       Obowiązek zgłoszenia posiadania dodatkowych źródeł zaopatrzenia w wodę oraz ich opomiarowania spoczywa na usługobiorcy. Wodomierz należy zabudować zgodnie
z warunkami wydanymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, na wniosek usługobiorcy.

3.       W przypadku, kiedy brak jest danych do ustalenia ilości odprowadzonych ścieków, przyjmuje się te ilości zgodnie z przeciętnymi normami zużycia wody, określonymi
w odrębnych przepisach dotyczących norm zużycia wody.

4.       W przypadku braku wodomierzy, ilość odprowadzanych ścieków z budynku ustala się zgodnie z przeciętnymi normami zużycia wody, określonymi w odrębnych przepisach dotyczących norm zużycia wody.

5.       W zależności od wyposażenia w urządzenia pomiarowe i wodomierze do pomiaru ilości wody bezpowrotnie zużytej, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego, a w przypadku jego braku - jako równą ilości wody pobranej, pomniejszonej o udokumentowaną ilość wody bezpowrotnie zużytej, określoną zgodnie z art. 27 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

 

§ 19

 

1.       Długość okresu obrachunkowego określa umowa.

2.       Przedsiębiorstwo może wprowadzić rozliczenia za ilość dostarczanej wody
i ilość odprowadzanych ścieków w formie prognozy.

 

 

§ 20

 

1.       W rozliczeniach strony umowy obowiązane są stosować aktualnie obowiązującą taryfę zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy, wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy, bez konieczności zmiany umowy.

2.       Stosowanie przez Przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości publicznej taryf, nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości.

3.       Przedsiębiorstwo ogłasza taryfę w prasie w sposób zwyczajowo przyjęty
w terminie określonym w art. 24 ust. 7 lub 9 ustawy.

4.       Przedsiębiorstwo określa taryfę na jeden rok.

5.       Przy określaniu taryfy Przedsiębiorstwo stosuje postanowienia art. 20 ustawy.

6.       Przedsiębiorstwo może określić taryfy wieloczłonowe, zawierające stawkę lub stawki opłaty stałej (abonamentowej) w okresie rozliczeniowym – zł/miesiąc oraz cenę odniesioną do 1 m³ wody. W celu stosowania opłaty stałej Przedsiębiorstwo projektuje taryfę wieloczłonową.

7.       Przedsiębiorstwo może naliczać opłatę abonamentową za wodomierz znajdujący się na przyłączu wodociągowym, nawet w sytuacji braku poboru wody przez Odbiorcę.

 

§ 21

 

1.       Ilość wody dostarczanej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza, wodomierza głównego.

2.       Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie urządzeń pomiarowych lub
w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości pobranej wody lub określonej w umowie.

3.       Jeżeli Odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, zobowiązany jest do zainstalowania na własny koszt wodomierza własnego na tym ujęciu, jego utrzymania i legalizacji na zasadach określonych przez Przedsiębiorstwo.

4.       W przypadku braku wodomierza na ujęciu własnym, ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy z Przedsiębiorstwem.

 

§ 22

 

W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych ilość dostarczanej wody lub odbieranych ścieków ustala się na podstawie zainstalowanych tam wodomierzy zabudowanych, utrzymywanych i legalizowanych
na koszt Odbiorcy usług.

     

§ 23

 

W przypadku niesprawności wodomierza, wodomierza głównego lub braku do nich dostępu itd. ilość wody pobranej oraz odprowadzonych ścieków przez Odbiorcę ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, wodomierza głównego, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza. W razie braku danych o średnim zużyciu wody
z 6 miesięcy, ilość pobranej wody ustala się w oparciu o średniodobowe zużycie wynikające ze wskazań nowo zamontowanego wodomierza, wodomierza głównego.

 

§ 24

 

1.       Podstawą obciążenia Odbiorcy należnościami za usługi świadczone przez Przedsiębiorstwo jest faktura.

2.       W przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.

3.       W razie niemożności odczytania przez Przedsiębiorstwo, w okresie rozliczeniowym, wskazań wodomierza, wodomierza głównego, z powodów, o których mowa w § 23, Przedsiębiorstwo ma prawo wystawienia faktury zaliczkowej.

4.       Na dzień zmiany taryfy Przedsiębiorstwo nie dokonuje dodatkowych odczytów wodomierzy, wodomierzy głównych. Ilość pobranej wody w okresie obowiązywania taryf przed zmianą oraz ilość pobranej wody w okresie obowiązywania zmienionych taryf ustala się na podstawie średniodobowego zużycia wody w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpiła zmiana taryfy. W analogiczny sposób jest wykonywane obliczenie zużytych ścieków.

5.        Odbiorca otrzymuje fakturę nie później niż w terminie 14 dni od daty dokonania odczytu lub w sytuacji, kiedy ilość świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza, w terminie 14 dni od końca okresu obrachunkowego ustalonego w umowie.

6.       Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę w terminie wskazanym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia. Opóźnienia w zapłacie uprawniają Przedsiębiorstwo do naliczania odsetek w wysokości ustawowej.

7.       Zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje jej zapłaty.

8.       W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.

9.       Odbiorca zobowiązany jest do pokrycia na rzecz Przedsiębiorstwa kosztów postępowania windykacyjnego za świadczone przez Przedsiębiorstwo usługi
w wysokości uzasadnionej poniesionymi przez Przedsiębiorstwo kosztami.

10.   W przypadku dostarczenia do urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa przez Odbiorcę ścieków o przekroczonych dopuszczalnych wartościach wskaźników zanieczyszczeń, Przedsiębiorstwo nalicza opłatę dodatkową na zasadach i według stawek określonych w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Podstawą obciążenia Odbiorcy opłatą dodatkową jest nota księgowa.

 

 

ROZDZIAŁ V

WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI

 

§ 25

                 

1.       Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci składa Przedsiębiorstwu wniosek
o przyłączenie oraz wydanie technicznych warunków przyłączenia zwanych dalej „warunkami przyłączenia”.

2.       Wniosek o wydanie warunków technicznych przyłączenia powinien zawierać
co najmniej:

a)       imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,

b)       adres do korespondencji,

c)       w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący
na sposób reprezentacji podmiotu,

d)       określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług
z podaniem ewentualnych innych źródeł poboru wody,

e)       określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody,

f)         opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda lub z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania i przeznaczenia,

g)       wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lub odprowadzania ścieków,

h)       wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju,
a w przypadku dostawców ścieków przemysłowych, również ich jakości oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających.

3.       Dla nieruchomości, w której prowadzona będzie działalność produkcyjna, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej określa dodatkowo:

a)       przewidywany rodzaj prowadzonej działalności,

b)       charakterystykę działalności, z uwzględnieniem stosowanych półproduktów, materiałów, środków i substancji, w szczególności takich, które mogą mieć wpływ na skład odprowadzanych ścieków i funkcjonowanie oczyszczalni oraz sieci kanalizacyjnej,

c)       wielkość produkcji, charakterystykę zmienności odprowadzania ścieków
w ciągu doby (np. równomiernie w ciągu doby lub tylko w określonych
godzinach/porach dnia),

d)       dodatkowe źródła zasilania w wodę,

e)       skład chemiczny ścieków.

 

§ 26

 

1.       Do wniosku Odbiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:

a)       dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, w szczególności w przypadku właścicieli lub użytkowników wieczystych aktualny odpis z księgi wieczystej, a w przypadku innych osób umowę, na podstawie której korzystają one z nieruchomości,

b)       aktualną mapę sytuacyjną określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów
i urządzeń uzbrojenia terenu wraz z oznaczeniem granic i numerem nieruchomości,

c)       inne określone przez Przedsiębiorstwo dokumenty.

2.  Przedsiębiorstwo może udostępnić odpowiedni wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 wraz z wykazem niezbędnych załączników.

 

§ 27

 

1.       Jeżeli spełnione są warunki techniczne, umożliwiające podłączenie nieruchomości
do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od daty otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 25 ust. 2 wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości dokument pod nazwą „warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej”. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 25 ust. 2, informuje o tym osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując powody, które uniemożliwiają podłączenie.

2.       Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.

3.       Warunki przyłączenia określają:

a)       miejsce i sposób przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej
lub kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy,

b)       maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody z podziałem
na poszczególne cele,

c)       miejsce zainstalowania wodomierza głównego, ewentualnie miejsce zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków,

d)       maksymalną ilość odprowadzanych ścieków i ich jakość.

4.       Warunki techniczne stanowią podstawę do rozpoczęcia prac projektowych.

5.       Do warunków technicznych Przedsiębiorstwo załącza druk umowy przyłączeniowej.

6.       Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa wydawane są odpłatnie.

7.       Umowa o przyłączenie określa:

a)       strony zawierające umowę,

b)       zakres prac budowlano– montażowych oraz związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych,

c)       odpowiedzialność stron za przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne,

d)       odpowiedzialność stron za montaż i utrzymanie wodomierza głównego
i urządzenia pomiarowego.

 

§ 28

 

1.       Po wykonaniu dokumentacji projektowej wnioskodawca zobowiązany jest
do przedłożenia Przedsiębiorstwu:

a)       projektu przyłączenia nieruchomości do sieci Przedsiębiorstwa,

b)       podpisanej umowy o przyłączenie.

2.       Podpisana umowa o przyłączenie oraz uzgodniony projekt techniczny, po dokonaniu zgłoszenia przystąpienia do robót budowlanych, stanowią podstawę do rozpoczęcia prac budowlano – montażowych.

3.       Określony w umowie o przyłączenie odbiór techniczny oraz końcowy są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron. Odbiór techniczny i końcowy jest odpłatny.

4.       Wyniki prób szczelności i odbiorów, o których mowa w ust. 3 są potwierdzone przez strony w protokołach, których wzory określa Przedsiębiorstwo.

5.       Uzgodnienie projektu jest odpłatne (według obowiązującej w Przedsiębiorstwie kalkulacji).

6.       Wcinki do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej wykonuje Przedsiębiorstwo odpłatnie. Koszt wykonania wcinek określany jest na podstawie kalkulacji indywidualnych.

7.       Właściciel lub zarządca przyłącza zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu pod odpłatnym nadzorem Przedsiębiorstwa. Jeżeli tego nie uczyni, Przedsiębiorstwo może usunąć awarię we własnym zakresie a kosztami obciążyć właściciela/zarządcę.

8.       Zabrania się uziemiania urządzeń elektrycznych do instalacji wodnej. Przedsiębiorstwo nie wykonuje mostków uziomowych na wodomierzach.

9.       Uwzględnienie ilości bezpowrotnie zużytej wody w rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków może zostać dokonane na wniosek Odbiorcy usług
w następujących przypadkach:

a)       zużywania wody do celów produkcyjnych i/lub technologicznych, jako surowca nie tworzącego ścieków,

b)       gdy na terenie nieruchomości Odbiorcy usług znajdują się trwałe
i zagospodarowane obiekty wymagające do ich użytkowania bezpowrotnego zużycia wody,

c)       gdy Odbiorca wykorzystuje wodę na terenie swojej nieruchomości dla celów ogrodniczych – w terminach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy.

10.   Wniosek, o którym mowa w ust. 9 może zostać uwzględniony, jeżeli:

a)     dostarczanie wody do bezpowrotnego zużycia odbywać się będzie za pomocą wyodrębnionej oddzielnej instalacji wodociągowej i zostanie udokumentowane w kompleksowej dokumentacji projektowej przez Odbiorcę usług, że zużywana woda nie trafia z powrotem do kanalizacji,

b)       oddzielna instalacja wodociągowa dla dostarczania wody przeznaczonej
do bezpowrotnego zużycia zostanie wykonana w sposób trwały zgodnie
z normą PN-92/B-01706 oraz PN-92/B-01706/Az1:1999,

c)       zostanie zamontowany (na koszt Odbiorcy) dodatkowy wodomierz odliczający ilość bezpowrotnie zużytej wody np. dla celów ogrodniczych.

11.   Podstawowe wymagania techniczne:

a)       parametry techniczne, miejsce i sposób montażu wodomierza dodatkowego muszą zostać uzgodnione z Przedsiębiorstwem oraz wykonane zgodnie
z obowiązującymi przepisami i normami,

b)       za wodomierzem głównym i dodatkowym należy zastosować, zgodnie
z obowiązującymi normami, zawór zwrotny antyskażeniowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚCI DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWYCH

 

§ 29

 

1.       Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nowego Odbiorcy do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli:

a)       w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług oraz zdolności dostawcze istniejących układów dystrybucji wody i odbiorcze odbierania ścieków,

b)       jeżeli przyłączenie do sieci spowoduje obniżenie poziomu usług w stopniu takim, że nie będą spełnione wymagania określające minimalny poziom usług.

2.       Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeżeli:

a)       nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług,

b)       jeżeli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

3.       Poziom dostępu do usług wodociągowych i kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa, opracowane na podstawie studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

 

§ 30

 

1.        W przypadku, gdy nieruchomość Odbiorcy usług usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie konieczności realizacji przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej plany rozwoju i modernizacji nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowe
lub kanalizacyjne Odbiorca może je wybudować na własny koszt, po wcześniejszym uzgodnieniu w umowie o przyłączeniu z Przedsiębiorstwem formy własności wybudowanego urządzenia.

2.        Dopuszcza się wybudowanie urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych przez gminę ze środków finansowych i rzeczowych przekazanych przez przyszłego Odbiorcę usług, które zostaną zaliczone na poczet przyszłej opłaty adiacenckiej i staną się własnością Przedsiębiorstwa lub gminy.

3.        Urządzenia i przyłącza wodociągowe realizowane wyprzedzająco przez przyszłego Odbiorcę usług podlegają nadzorowi specjalistycznemu oraz odbiorom technicznym przez służby Przedsiębiorstwa lub gminy.

 

§ 31

 

1.       Przedsiębiorstwo ma prawo do wypowiedzenia warunków technicznych przyłącza
w przypadku poboru wody lub odprowadzania ścieków w sposób niezgodny z prawem,
a w szczególności z art. 28 ustawy.

2.       W przypadku wydania osobie, o której mowa w ust. 1 nowych warunków technicznych, Przedsiębiorstwo ma prawo zobowiązać tę osobę do budowy studni wodomierzowej na jej koszt. Zobowiązanie to będzie określone w nowych warunkach technicznych.

 

§ 32

 

1.       „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej” wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą za zgodą tej osoby, obejmować nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, ale również obowiązek wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych.

2.       W przypadku określonym w ust. 1, Przedsiębiorstwo i osoba ubiegająca się
o przyłączenie, przed wydaniem „Warunków przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej” jest zobowiązana do zawarcia pisemnego porozumienia, oświadczenia lub umowy cywilno-prawnej regulujących formę własności wybudowanych urządzeń.

3.       W sytuacji współfinansowania przez osobę ubiegającą się o przyłączenie budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, porozumienie, oświadczenie, umowa cywilno-prawna zawierane między Przedsiębiorstwem a tą osobą, regulują tryb i zasady  przejęcia przez Przedsiębiorstwo części inwestycji sfinansowanej przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.

4.       Przejęcie polegać będzie na przeniesieniu na Przedsiębiorstwo prawa własności urządzenia oraz ustanowieniu nieodpłatnej służebności gruntowej na rzecz Przedsiębiorstwa.

5.       Wybór konkretnej formy przejęcia wymaga akceptacji Przedsiębiorstwa i osoby ubiegającej się o przyłączenie.

6.       Porozumienie, oświadczenie, umowa cywilno-prawna, o których mowa w ust. 2 i 3,
pod rygorem nieważności, winny być zawarte w formie pisemnej i określać:

a)       termin wybudowania urządzenia,

b)       formę prawną przejęcia urządzenia przez Przedsiębiorstwo,

c)       termin przejęcia urządzenia.

7.       Umowa, o której mowa w ust. 2 i3 winna określać co najmniej:

a)       termin wybudowania urządzenia,

b)       warunki techniczne, jakie urządzenie musi spełniać,

c)       zasady kontroli realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo,

d)       zasady wyceny inwestycji,

e)       formę prawną przejęcia urządzenia przez Przedsiębiorstwo,

f)         termin przejęcia urządzenia,

g)       termin i zasady wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie własności urządzenia lub termin i zasady uiszczania wynagrodzenia za korzystanie przez Przedsiębiorstwo z urządzenia na podstawie umowy nie przenoszącej prawa własności,

h)       zabezpieczenie wzajemnych zobowiązań.

 

 

ROZDZIAŁ VII

SPOSÓB DOKONYWANIA ODBIORU PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WYKONANEGO PRZYŁĄCZA

 

§ 33

 

Warunki odbioru technicznego i końcowego wykonanego przyłącza określa Przedsiębiorstwo na etapie wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.

§ 34

 

Inwestor zgłasza zmontowane przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne w odkrytym wykopie do Przedsiębiorstwa celem dokonania odbioru technicznego w obecności Wykonawcy robót. Następuje to przed wykonaniem włączenia do wodociągu źródłowego lub sieci kanalizacyjnej.

Do odbioru należy przygotować:

a)       wyniki badania wody (w szczególnych przypadkach np. dla budynków wielolokalowych),

b)       protokół prześwietlenia przyłącza kanalizacyjnego.

 

§ 35

 

1.       Podczas odbioru technicznego zostaje określony ostateczny termin odbioru końcowego.

2.       Inwestor przedkłada w Przedsiębiorstwie w terminie 6 tygodni od daty odbioru technicznego następujące dokumenty:

a) inwentaryzację geodezyjną powykonawczą zgodnie z ustawą Prawo Budowlane art. 43 pkt. 3 (pomiar powykonawczy wraz z dyskietką lub szkicem polowym
i wykazem współrzędnych),

b) dowód wpłaty do Przedsiębiorstwa należności za dokonane odbiory oraz wykonanie  „wcinki”.

 Następnie Inwestor uzgadnia termin odbioru końcowego.

3.       Przedstawiciel Przedsiębiorstwa dokonuje protokolarnego odbioru końcowego.

Protokół zawiera:

a)   datę odbioru,

b)   adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie,

c) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza
( wodociągowe lub kanalizacyjne),

d) stwierdzenie o wykonaniu przyłącza zgodnie ze sztuką budowlaną oraz projektem technicznym,

e)   rodzaj odprowadzanych ścieków do przyłącza kanalizacyjnego,

f)   podpisy członków komisji.

4.       Brak dostarczenia do Przedsiębiorstwa dokumentów wymienionych w ust. 2 upoważnia Przedsiębiorstwo do ich wykonania na koszt Inwestora.

5.       Koszty odbiorów i włączeń do istniejącej sieci ponosi Inwestor. Ceny ustalane
są na podstawie kalkulacji wewnętrznej Przedsiębiorstwa.

 

 

ROZDZIAŁVIII

SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG
I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY I WPROWADZANYCH DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW

 

§ 36

 

1.       Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformowania Odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody i zakłóceniach w odprowadzaniu ścieków w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzinnym.

2.       Przedsiębiorstwo ma również obowiązek niezwłocznie poinformować Odbiorców,
w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas trwania przerwy lub ograniczenia nie przekracza 6 godzin.

3.       W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas trwania przerwy w dostawie wody nie przekracza 12 godzin.

4.       W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej
12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody
i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

5.       Wstrzymanie odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadamiania odbiorców w przypadku, gdy wystąpią warunki stwarzające zagrożenie dla zdrowia, życia oraz środowiska lub inne, uniemożliwiające świadczenie usług

6.       O wstrzymaniu odprowadzania  ścieków , o którym mowa w punkcie 5, Przedsiębiorstwo informuje Odbiorców niezwłocznie, w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 37

 

1.       Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie
z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.

2.       Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku
ze wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, za wyjątkiem następujących sytuacji:

a) działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,

b) niezawinionego przez Przedsiębiorstwo braku wody w ujęciu lub przestoju
w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej,

c) niezawinionego przez Przedsiębiorstwo zanieczyszczenia wody w ujęciu w sposób
     niebezpieczny dla zdrowia,

d) konieczności przeprowadzenia niezbędnych planowanych lub awaryjnych napraw  
     urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych, o ile Przedsiębiorstwo zachowało
     zasady wskazane w §
36,

e) działania lub zaniechania osób lub podmiotów, za które Przedsiębiorstwo
       nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,

f) potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego,
    a także potrzeb przeciwpożarowych.

3.       W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo lub organ Inspekcji Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody, Odbiorcy przysługuje odszkodowanie
na zasadach określonych w umowie.

 

 

 

ROZDZIAŁ IX

STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG

SPOSÓB ZAŁATWIANIA REKLAMACJI ORAZ WYMIANA INFORMACJI
W ZAKRESIE ZAKŁÓCEŃ W DOSTAWIE  WODY I ODPROWADZANIU ŚCIEKÓW 

§ 38

 

1.       Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących:

a)       prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę
i oprowadzanie ścieków,

b)       warunków przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej przez nowych Odbiorców,

c)       występujących zakłóceń w dostawach wody lub odbiorze ścieków,

d)       występujących awarii urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych,

e)       planowanych przerw w świadczeniu usług.

2.       Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu, elektronicznych środków przekazu lub w sposób zwyczajowo przyjęty bez zbędnej zwłoki.

3.       Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby, chyba że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust. 2.

4.       Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust. 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust. 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę
o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten
w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.

 

 

§ 39

 

1.       Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2.       Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.

3.       Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki,
w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie Przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji. §38 ust. 4 Regulaminu stosuje się odpowiednio.

 

§ 40

 

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z Odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.

 

 

 

 

 

§ 41

 

1.       W przypadku dostaw wody o jakości niezgodnej z regulaminem lub przerw
w dostawach wody oraz odbiorze ścieków, Odbiorca usług składa telefoniczną reklamację w dniu wystąpienia nieprawidłowości i w formie pisemnej
w terminie 7 dni od daty jej wystąpienia.

2.       Reklamacja może zostać wniesiona w innych niż wymienione w ust. 1 przypadkach niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.

3.       Reklamacja zgłaszana jest w formie pisemnej.

4.       Reklamacja powinna zawierać:

a)       imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres Odbiorcy,

b)       numer ewidencyjny Odbiorcy,

c)       przedmiot reklamacji,

d)       przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,

e)       ewentualne zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,

f)         numer i datę umowy,

g)       podpis Odbiorcy.

5.       Zgłoszona reklamacja wymaga pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia oraz ewidencji w biurze podawczym Przedsiębiorstwa.

6.       Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamacje niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w terminie określonym w § 39 ust. 3.

7.       Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej.

     Odpowiedź winna zawierać:

a)       nazwę Przedsiębiorstwa,

b)       powołanie podstawy prawnej,

c)       rozstrzygniecie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji,

d)       pouczenie w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń w innym trybie,

e)       podpis upoważnionego pracownika reprezentującego Przedsiębiorstwo, z podaniem zajmowanego stanowiska.

8.       W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części, odpowiedź
na reklamację winna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

9.       W przypadku uwzględnienia reklamacji Przedsiębiorstwo powiadamia odbiorcę
o wyniku rozpatrzenia, a także wysokości i formie wypłaty przyznanego odszkodowania lub należności.

10.   Zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych należności może nastąpić jedynie na wniosek Odbiorcy.

 

 

§ 42

 

1.       W siedzibie Przedsiębiorstwa winny być udostępniane do wglądu wszystkim zainteresowanym:

a)       aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,

b)       tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”,

c)       wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,

d)       jednolity tekst ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

2.       Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku udostępniania dokumentów, o których mowa
w ust. 1 poza swoją siedzibą i siedzibami Oddziałów Eksploatacji Sieci.

 

 

Rozdział X

WARUNKI DOSTARCZANIA WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE

 

                        § 43

 

Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej, za których sprawność pełną odpowiedzialność ponosi Przedsiębiorstwo.

§ 44

 

1. Jednostki straży pożarnej uprawnione są do poboru wody na cele

    przeciwpożarowe na terenie gminy na następujących warunkach: 

a)             pobór wody na cele przeciwpożarowe dokonywany będzie z hydrantów wskazanych przez Przedsiębiorstwo w odrębnym porozumieniu, które zawarte będzie pomiędzy Przedsiębiorstwem a jednostką straży pożarnej, zlokalizowanych w miejscach zapewniających pełną ochronę p.pożarową gminy,

b)             w uzasadnionych przypadkach jednostka straży pożarnej może pobrać wodę
z innych hydrantów niż wskazanych w ust. 1 a), ale w tym przypadku Przedsiębiorstwo nie gwarantuje odpowiedniego ciśnienia wody i wydajności.

 

2. Jednostka straży pożarnej zobowiązana jest do:

a)             powiadamiania Przedsiębiorstwa o miejscu pożaru niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia lub powzięcia wiadomości o pożarze,

b)             prowadzenia na bieżąco ewidencji miejsc, w których pobrana została woda, ze szczególnym uwzględnieniem hydrantów, o których mowa w ust. 1 b),

c)             składania Przedsiębiorstwu, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca po zakończeniu kwartału, informacji o miejscach i ilości pobranej wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń Przedsiębiorstwa,

d)             niezwłocznego przekazania Przedsiębiorstwu informacji o ilości pobranej wody na cele przeciwpożarowe, jeżeli pobór wody odbywał się poprzez instalację Odbiorcy. Informacja ta służy prawidłowemu rozliczeniu ilości dostarczonej wody temu Odbiorcy.

 

§ 45

 

1.      Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe z urządzeń Przedsiębiorstwa, jak również poprzez instalację Odbiorcy, Przedsiębiorstwo obciąża gminę.

2.      Należność za dostawę wody na cele przeciwpożarowe będzie obliczana zgodnie
z taryfą zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy.

 

 

ROZDZIAŁ XI

POSTANOWIENIA KARNE

 

§ 46

 

Odbiorca, u którego stwierdzono niezgodny z ustawą oraz kodeksem wykroczeń
i kodeksem karnym pobór wody jak również działania, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, zobowiązany jest do uiszczenia opłat na zasadach ustalonych przez Przedsiębiorstwo oraz według cenników Przedsiębiorstwa.

Jednocześnie Przedsiębiorstwo podejmuje działania zgodnie z postanowieniami ustawy oraz kodeksem cywilnym.

 

                    ROZDZIAŁ XII

                                         POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 47

 

W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa,
a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747 z późn. zm.) wraz
z przepisami wykonawczymi
wydanymi na jej podstawie oraz przepisy kodeksu karnego, kodeksu wykroczeń i kodeksu cywilnego.

 

 

§ 48

 

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca uchwała
Nr XL/215/2002 Rady Gminy Bojszowy z dnia 9 października 2002r.

 

§ 49

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

1302693