Przejdź do stopki

Kadencja 2002-2006

Treść

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

U C H W A Ł A  Nr III/ 14 /2002

Rady Gminy Bojszowy z dnia 20 grudnia 2002r.

 

STATUT GMINY BOJSZOWY

 

      Na podstawie art. 5b ust.2 i 3, art.11b ust.3, art. 18 ust.2,pkt 1,art.18a ust.1, art.22 ust.1, art.35 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r.Nr 142,  poz.1591 z póżn.zmianami)

 

RADA GMINY BOJSZOWY

u  c  h  w  a  l  a

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Mieszkańcy gminy Bojszowy stanowią z mocy prawa wspólnotę samorządową.

 

§ 2

 

 

 1. Gmina Bojszowy położona jest w powiecie Bieruńsko-Lędzińskim w województwie śląskim.

 2. Obszar gminy obejmuje obręby geodezyjne – Bojszowy Stare, Bojszowy Nowe, Jedlina , 

     Międzyrzecze, Świerczyniec o ogólnej powierzchni 3.407,33 ha według mapki stanowiącej Załącznik nr 1 do statutu (do wglądu w Biurze Rady Urzędu Gminy Bojszowy).

§ 3

 

  1. Siedzibą władz gminy są Bojszowy.
  2. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.

 § 4

 

Gmina posiada osobowość prawną.

 

§ 5

 

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

 

Rozdział II

Cele i zadania gminy oraz ich realizacja.

 

§ 6

 

Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

 

§ 7

 

Dla realizacji celu określonego w statucie, gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone.

 

  1. Zadania własne obejmują sprawy:

a)       ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

b)       gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c)       wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk
i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną
i cieplną oraz gaz,

d)       lokalnego transportu zbiorowego,

e)       ochrony zdrowia,

f)         pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

g)       gminnego budownictwa mieszkaniowego,

h)       edukacji publicznej,

i)         kultury, w tym: bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

j)         kultury fizycznej i turystyki, w tym: terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k)       targowisk i hal targowych,

l)         zieleni gminnej i zadrzewień,

ł)     cmentarzy gminnych,

m)     porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

n)       utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

o)       polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

p)       wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

r)        promocji gminy,

s)       współpracy z organizacjami pozarządowymi,

t)        współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,.

 

       2.  Gmina wykonuje również zadania zlecone wynikające z ustaw lub zadania przejęte

      w drodze porozumienia w tym z zakresu właściwości powiatu, województwa
      i administracji rządowej.

  1. Zadania określone w ust.2 gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez zlecającego.
  2. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
    z innymi podmiotami.
  3. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie
    w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

 

§ 8

 

  1. W celu wykonania zadań publicznych gmina, może przystąpić do porozumienia
    lub związku międzygminnego.
  2. Przystąpienie do porozumienia lub związku międzygminnego wymaga podjęcia stosownej uchwały przez radę gminy.
  3. Gmina może tworzyć stowarzyszenia lub fundacje oraz być członkiem stowarzyszenia lub fundacji.

 

 

Rozdział III

Władze gminy, zasada jawności i dostęp do dokumentów.

 

§ 9

 

  1. Gmina działa poprzez swoje organy.
  2. Organami gminy są rada gminy i wójt gminy,

 

§ 10

      1.    Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
      wyłącznie z ustaw.

      2.   Mieszkańcom przysługuje prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady  
      gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających
      z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady gminy
      i jej komisji.

      3.   Dostęp do informacji związanych z przebiegiem procesu stanowienia prawa oraz   
     wydawaniem decyzji przyznających szczególne uprawnienia jest powszechny,
     z wyłączeniem informacji niejawnych lub których udostępnianie narusza przepisy
     szczególne i jest realizowany w formie udostępniania w siedzibie Urzędu Gminy,
     w biuletynie informacyjnym oraz w internecie.

      4.   Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji oraz dokumenty wynikające z realizacji zadań      
     publicznych, są udostępniane z zastrzeżeniem ust. 3 i 5. 

      5.   Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji są udostępniane po ich zatwierdzeniu
     na kolejnym posiedzeniu rady gminy lub jej komisji.

      6.   Dokumenty wynikające z wykonywania przez gminę zadań publicznych udostępniane
     są przez sekretarza i skarbnika gminy oraz dyrektorów i kierowników jednostek
     organizacyjnych gminy z zastrzeżeniem ust. 3 i 5.

§ 11

  1. Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
  2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1)       uchwalanie statutu gminy i innych aktów prawa miejscowego,

2)       ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3)       powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu  oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,

4)       uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi z tego tytułu,

5)       uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian,

6)       uchwalenie programów gospodarczych,

7)       ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8)       podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych
w odrębnych ustawach,

9)       podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a)       określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

b)       emitowania obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania oraz wykupu przez wójta,

c)       zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d)       ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e)       zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,

f)         tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania
i występowania z nich,

g)       określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h)       tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i)         ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

j)         wyboru banku prowadzącego obsługę finansową, poprzedzonego procedurą zamówień publicznych.

10)   określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11)   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości administracji rządowej, województwa i powiatu w drodze porozumienia,

12)   podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
 wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku,

13)   podejmowanie uchwał w sprawach herbu, nazw ulic, placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14)   nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15)   stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy,

16)   podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

17)   powoływanie stałych i doraźnych komisji rady gminy,

18)   uchwalanie przepisów gminnych,

19)   podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

20)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów,

21)   utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy.

 

§ 12

 

  1. Rada gminy składa się z 15 radnych.
  2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady gminy poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

 

§ 13

 

1.       Rada gminy dokonuje wyboru ze swego grona przewodniczącego rady gminy
i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2.       W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego
z wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada dokona ponownego wyboru na wakujące stanowisko.

3.       Zadaniem przewodniczącego rady jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad.

4.       W razie potrzeby przy organizowaniu pracy rady, przewodniczący rady zasięga opinii wiceprzewodniczących rady lub przewodniczących komisji rady.

5.       W przypadku gdy przewodniczący rady nie może wykonywać swoich obowiązków
w szczególności w czasie jego nieobecności, zadania przewodniczącego wykonuje jeden
z wiceprzewodniczących wyznaczony przez przewodniczącego lub starszy wiekiem.

  

§ 14

  1. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Przewodniczący rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję rady na wniosek:

-          ¼ składu ustawowego rady gminy,

-          wójta gminy.

  1. Regulamin obrad rady stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.

 § 15

  1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.
  2. Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy
    ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  3. Wójt przedstawia uchwały rady w ciągu 7 dni oraz przepisy porządkowe w ciągu 2 dni
    od daty ich podjęcia wojewodzie, za wyjątkiem uchwał finansowych, które dostarcza w ciągu
    7 dni do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

§ 16

 

  1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

-          Komisja Rewizyjna,

-          Komisja Finansów Publicznych i Rozwoju Gminy,

-          Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej,

-          Komisja Oświaty, Kultury i Sportu,

-          Komisja Przestrzegania Prawa, Ładu i Porządku Publicznego,

-          Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Handlu i Usług,

-          Komisja Gospodarki Komunalnej.

  1. Rada może powoływać doraźne komisje ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy.
  2. Komisje stałe odbywają posiedzenia w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.
  3. Komisje stałe przedkładają radzie plan pracy i sprawozdanie z działalności.
  4. Do zadań komisji stałych należy m.in.:

a)       opracowanie i opiniowanie polityki gminy w zakresie kompetencji zastrzeżonych do wyłącznej właściwości rady,

b)       występowanie z inicjatywą uchwałodawczą wraz z przygotowaniem projektu uchwały rady,

c)       opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta oraz członków komisji.

  1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad wraz z wykazem osób zaproszonych – przewodniczący lub sekretarz komisji.
  2. Posiedzenia komisji są jawne i sporządza się z nich protokół zatwierdzany na następnym posiedzeniu komisji.

 

§ 17

  1. Rada gminy kontroluje działalność wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje trzyosobową Komisję Rewizyjną zwana dalej w tym paragrafie komisją.
  2. W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem pełniących funkcje przewodniczącego rady
    i wiceprzewodniczących rady.
  3. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem
    do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia z tego tytułu absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach. Komisja opiniuje również wnioski o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium.
  4. Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.
  5. Komisja działa w oparciu o roczny plan pracy przyjęty przez radę. Komisja może również podejmować kontrole doraźne na zlecenie rady. Wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej powinien być złożony w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy w formie pisemnej wraz
    z uzasadnieniem i poparty, co najmniej trzema podpisami radnych i złożony nie później niż
    na 3 dni przed terminem sesji.
  6. O sposobie udostępnienia i publikacji wyników kontroli decyduje rada w formie uchwały.
  7. Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
  8. W posiedzeniach komisji uczestniczą jej członkowie oraz inne osoby zaproszone imiennie przez jej przewodniczącego.
  9. Komisja w ramach swoich prac korzysta z ekspertyz, opinii itp.
  10. Wynikiem pracy komisji są opinie i wnioski przedstawione na sesji rady.
  11. Dokumentacja z pracy komisji przechowywana jest w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy.
  12. Komisja rozpatruje sprawy wynikające z planu pracy.
  13. Dla ważności głosowania opinii i wniosków

1253702